Călătoria cu trenul între orașele europene este adesea mai scumpă decât zborul cu avionul

Călătoria cu trenul între orașele europene este adesea mai scumpă decât zborul cu avionul

Sursa poza si informatii: Economica.net

În ciuda percepției că trenurile sunt o opțiune mai ecologică și ideală pentru călătoriile în interiorul Europei, un recent studiu al organizației de mediu Greenpeace arată că, în realitate, aceste călătorii sunt adesea mai scumpe decât zborurile cu avionul.

Greenpeace a desfășurat o analiză detaliată asupra prețurilor biletelor de tren pentru 142 de rute care acoperă distanțe de până la 1.500 de kilometri. Surprinzător, pentru 66 dintre aceste rute, reprezentând aproape jumătate din total (47%), călătoria cu trenul a fost mai costisitoare decât transportul aerian. Acest fenomen este și mai pronunțat în cazul rutelor transfrontaliere analizate, unde zborurile sunt mai economice în 54% din cazuri.

Situația rutelor interne și transfrontaliere

Când sunt luate în considerare și 33 de rute interne, trenurile devin alegerea mai puțin costisitoare în 46,5% din situații. Pentru o mică parte a rutelor, 7%, prețurile erau aproximativ egale, conform acelorași surse de la Greenpeace.

Apeluri pentru schimbare

Greenpeace, prin vocea expertului lor în transport, Lena Donat, subliniază necesitatea unor măsuri urgente pentru a aborda această discrepanță de prețuri. Ei propun majorarea taxelor pe zborurile aviatice și îmbunătățirea experiențelor de călătorie cu trenul. Donat consideră nedrept ca zborurile să fie puternic subvenționate prin reduceri de taxe, în timp ce trenurile, mai prietenoase cu mediul, nu beneficiază de aceleași facilități și sunt adesea mai scumpe. Potrivit expertului, avantajele ecologice evidente ale călătoriilor feroviare ar trebui să se reflecte în prețuri mai atractive pentru pasageri.

Elementele de cost ignorate

Este important de menționat că analiza Greenpeace nu a luat în calcul anumite costuri adiționale, cum ar fi taxele pentru bagaje, care sunt obișnuite în cazul companiilor aeriene. De asemenea, nu s-au considerat reducerile oferite familiilor de către operatorii feroviari, elemente care ar putea influența decizia călătorilor.

Conexiuni europene analizate

Raportul detaliază situația din Germania, unde 31 de rute au fost analizate. Trenurile s-au dovedit mai accesibile pe 15 dintre aceste rute. Totuși, transportul aerian se menține mai ieftin pentru conexiunile din Germania către țările din Vestul Europei. În schimb, pentru destinații precum Polonia, Cehia, Austria și Belgia, trenurile sunt deseori alegerea mai avantajoasă din punct de vedere al costului.

Schimbări în peisajul transportului european

Comparativ cu un studiu similar efectuat în 2023, trenurile au început să câștige teren. Pe 41% dintre rutele analizate, călătoria cu trenul a devenit acum mai avantajoasă financiar decât transportul aerian, o îmbunătățire semnificativă față de 27% în urmă cu doi ani.

Aceste date evidențiază nu doar provocările financiare cu care se confruntă călătorii europeni, dar și posibilele direcții de schimbare necesare pentru a sprijini un sistem de transport mai durabil și accesibil. Este clar că atât politicile de preț cât și accesibilitățile actuale necesită o reevaluare pentru a asigura că trenurile devin o opțiune competitivă din toate punctele de vedere.


Mihai Barna

Mihai Barna are 35 de ani și este jurnalistul din spatele azi în Oradea. Crescut în centrul istoric al orașului, pasionat de fotografie și povești locale, Mihai este un observator atent al vieții cotidiene orădene. Cu o carieră de peste un deceniu în presa locală, el aduce în prim-plan știri relevante, relatări din comunitate și momente care dau culoare orașului. Pentru Mihai, Oradea nu e doar un oraș frumos, ci un spațiu viu, cu oameni, idei și transformări care merită documentate zilnic — cu obiectivitate, empatie și atenție la detalii.