Guvernul a prorogat de la 1 ianuarie 2026 la 1 iulie 2026 termenul pentru aplicarea noilor tarife rutiere

Guvernul a prorogat de la 1 ianuarie 2026 la 1 iulie 2026  termenul pentru aplicarea noilor tarife rutiere

Sursa poza si informatii: Economica.net

Introducere în contextul prorogării termenului

În cadrul unei măsuri ce a provocat discuții ample, Guvernul României a decis să amâne de la 1 ianuarie 2026 până la 1 iulie 2026 termenul de implementare a noilor tarife rutiere. Decizia vizează aplicarea rovinietelor pentru toate vehiculele înmatriculate care folosesc rețeaua națională de drumuri, aplicarea tarifului de trecere TollRo și dezvoltarea Sistemului de Tarifare Rutieră Electronică în România (STRR). Potrivit Guvernului, noul sistem trebuie să fie conform cu standardele Uniunii Europene și integrat în Serviciul European de Tarifare Rutieră (SETRE).

Motivele amânării: Implementare etapizată

Guvernul a precizat că amânarea este esențială pentru a permite o implementare treptată și eficientă a STRR. Este vorba despre un proces amplu, care include dezvoltarea unei soluții informatice avansate, achiziția echipamentelor necesare pentru punctele de control și construirea infrastructurii corespunzătoare. Prin Hotărârea Guvernului nr. 589/2025, au fost asigurate și fondurile necesare și s-a aprobat semnarea contractului pentru realizarea acestui sistem complex.

Detaliile sistemului de tarifare rutieră electronică

În planul său, STRR nu doar că va încorpora funcțiile actualului Sistem Integrat de Emitere, Gestiune, Monitorizare și Control al Rovinietei (SIEGMCR), dar va fi și extins cu funcționalități speciale pentru aplicarea TollRo. Aceasta va permite colectarea tarifelor de trecere pe drumurile naționale pentru vehiculele de marfă care depășesc 3,5 tone. Acest efort de modernizare este vizat să aducă atât o eficiență sporită a sistemului, cât și alinieri cu standardele internaționale.

Importanța pentru utilizatorii de drumuri

Pentru șoferii și companiile de transport din România, noul termen de punere în aplicare a sistemului poate însemna mai mult timp pentru a se adapta la noile reguli. De asemenea, le oferă autorităților prilejul de a se asigura că sistemul va funcționa fără probleme, la standarde europene. Integrarea cu sistemele de tarifare europeană va facilita circulația vehiculelor comerciale pe tot teritoriul Uniunii Europene, prin eliminarea unor bariere birocratice.

Concluzii

Guvernul României dorește să asigure o tranziție lină și eficientă către noile norme de tarifare rutieră, printr-o amânare menită să permită atingerea unui nivel optim de pregătire. Această abordare strategică reflectă angajamentul României de a îmbunătăți infrastructura rutieră și de a alinia reglementările interne cu cele europene, toate cu scopul de a îmbunătăți experiența rutieră pentru conduceri. În timp ce termenul a fost prelungit, aceste eforturi de modernizare sunt cruciale pentru a răspunde nevoilor actuale și viitoare de transport ale țării.

Această ajustare încercă să garanteze eficiența și fiabilitatea, pregătindu-se pentru o adoptare completă în data revizuită de 1 iulie 2026, contribuind astfel la atingerea unui nivel superior de servicii în tarifele rutiere la nivel național.


Mihai Barna

Mihai Barna are 35 de ani și este jurnalistul din spatele azi în Oradea. Crescut în centrul istoric al orașului, pasionat de fotografie și povești locale, Mihai este un observator atent al vieții cotidiene orădene. Cu o carieră de peste un deceniu în presa locală, el aduce în prim-plan știri relevante, relatări din comunitate și momente care dau culoare orașului. Pentru Mihai, Oradea nu e doar un oraș frumos, ci un spațiu viu, cu oameni, idei și transformări care merită documentate zilnic — cu obiectivitate, empatie și atenție la detalii.