Numărul pasagerilor care a circulat cu trenul a scăzut cu 7,5%, la 16,102 milioane, față de 2024

Numărul pasagerilor care a circulat cu trenul a scăzut cu 7,5%, la 16,102 milioane, față de 2024 Sursa poza si informatii: Economica.net

Într-un context economic provocator, numărul călătorilor care au ales calea ferată s-a redus cu 7,5%, ajungând la 16,102 milioane, comparativ cu anul precedent. Potrivit datelor furnizate recent, distanța parcursă de pasageri a înregistrat un declin de 8,1% în perioada analizată.

Transportul feroviar de mărfuri în declin

În contextul transportului de mărfuri pe căile ferate, situația este și mai complexă. Volumul total al bunurilor transportate a scăzut cu 18,5% față de primul trimestru din 2024, singura excepție fiind tranzitul, care a înregistrat o creștere de 47,7%. În total, au fost transportate 9,034 milioane de tone de mărfuri, din care 79,9% au reprezentat transport intern.

Diviziunile dominante în transportul de mărfuri

Sectorul transportului de mărfuri a fost dominat de câteva diviziuni principale. Produsele din cocs și rafinate din petrol au reprezentat 26,5% din totalul mărfurilor, în timp ce cărbunele, lignitul, țițeiul și gazele naturale au reprezentat alte 21,4%. În ceea ce privește distanța parcursă de mărfuri, o pondere de 36% a fost alocată produselor din cocs și petrol rafinat, în timp ce 9,4% a fost dedicată metalelor de bază și produselor metalice finisate, cu excepția echipamentelor și mașinilor.

Indicatorii tehnico-economici și evoluția lor

Institutul Național de Statistică (INS) remarcă o scădere generală a indicatorilor tehnico-economici în transportul feroviar, comparativ cu perioada similară a anului anterior. Totuși, s-au remarcat câteva creșteri izolate. Timpul mediu de rulaj al vagoanelor de marfă a crescut cu 23,5%, iar viteza medie comercială a trenurilor de mărfuri a înregistrat un avans de 1,4%.

Declinuri semnificative în alți indicatori

Pe de altă parte, mai mulți indicatori au suferit scăderi semnificative. Parcursul mediu zilnic al vagoanelor de marfă a scăzut cu 30,4%, și numărul vagoanelor încărcate din străinătate a coborât cu 17,5%. De asemenea, parcursul zilnic al locomotivelor folosite pentru transportul mărfurilor s-a redus cu 14,9%, iar numărul vagoanelor încărcate pe rețeaua CFR a scăzut cu 11,1%. Alt aspect important este că parcursul automotoarelor a înregistrat o diminuare cu 5,6%, iar viteza medie comercială a trenurilor de pasageri a coborât cu 2,5%. În plus, greutatea medie brută a vagoanelor de marfă s-a micșorat cu 2,1%.

Aceste evoluții îngrijorătoare subliniază provocările cu care se confruntă transportul feroviar atât în sectorul pasagerilor, cât și al mărfurilor. Deși trecerea timpului a adus anumite îmbunătățiri minore, cum ar fi creșterile de eficiență în anumite ramuri, rămân multe aspecte care necesită atenție și soluții inovatoare pentru a sprijini revitalizarea acestui sector crucial pentru economia românească.


Mihai Barna

Mihai Barna are 35 de ani și este jurnalistul din spatele azi în Oradea. Crescut în centrul istoric al orașului, pasionat de fotografie și povești locale, Mihai este un observator atent al vieții cotidiene orădene. Cu o carieră de peste un deceniu în presa locală, el aduce în prim-plan știri relevante, relatări din comunitate și momente care dau culoare orașului. Pentru Mihai, Oradea nu e doar un oraș frumos, ci un spațiu viu, cu oameni, idei și transformări care merită documentate zilnic — cu obiectivitate, empatie și atenție la detalii.