România coboară șapte poziții în clasamentul global al infrastructurii de încărcare pentru vehicule electrice.
Sursa poza si informatii: romania-insider.com
România a coborât pe poziția 27 dintr-un total de 33 de țări în clasamentul mondial dedicat infrastructurii de încărcare a vehiculelor electrice, conform celei de-a șasea ediții a studiului "Indicele de Încărcare EV" publicat de Roland Berger. Această scădere de șapte locuri față de 2024 vine după ce țara a înregistrat un scor de 42 dintr-un maxim posibil de 100 puncte, cu patru puncte mai puțin decât în analiza din vara lui 2024, când ocupa locul 20.
Studiul evidențiază că numărul punctelor de încărcare din România a depășit 4.500 în ultimul an, un avans de 33% față de anul precedent, sprijinit de investiții private și fonduri publice. Creșterea punctelor de încărcare este un rezultat al investițiilor ambițioase din sectorul privat și al angajamentelor în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR). De exemplu, cel mai mare hub de încărcare electrică din România a fost deschis în luna mai 2025, pe autostrada A1, dotat cu 34 de puncte de încărcare de până la 400 kW, destinate inclusiv camioanelor electrice.
Cu toate acestea, ținta PNRR de a atinge 22.400 de puncte de încărcare până în 2026 rămâne provocatoare, având în vedere că doar 20% din plan era completat la sfârșitul lui 2024, ceea ce impune o accelerare semnificativă a implementării.
Provocările Șoferilor de Vehicule Electrice
În ciuda progresului infrastructural, șoferii de vehicule electrice se confruntă încă cu acces limitat la încărcare. Un sondaj realizat printre aceștia a relevat că doar 40% din alimentările cu energie electrică au loc acasă, una dintre cele mai scăzute rate la nivel global. În plus, 38% dintre șoferi nu au acces la un încărcător privat.
Deși 60% dintre cei intervievați consideră rețeaua publică insuficientă și aproape jumătate se plâng de timpii lungi de încărcare, interesul de a achiziționa vehicule electrice rămâne ridicat, 75% fiind atrași de costurile totale mai mici și întreținerea redusă.
Contracția Pieței și Viitorul Electricelor
Totuși, piața românească a vehiculelor electrice a suferit o contracție semnificativă în 2024 și primul semestru din 2025, influențată în principal de modificările și întârzierile în cadrul programului "Rabla Plus" și de reducerea valorii voucherelor de subvenție. După vânzări record de peste 15.000 de vehicule electrice complet în 2023, piața s-a redus cu circa o treime în 2024, ajungând la aproximativ 10.000 de unități. Dacia a menținut poziția de lider cu 3.263 de unități Spring vândute, în ciuda unei scăderi de aproximativ 50%, urmată de Tesla, care a înregistrat o scădere de aproximativ 20%, până la 2.550 de unități.
Documentul subliniază vulnerabilitatea sectorului în fața deciziilor guvernamentale și a finanțării. Un alt aspect important este că 37% dintre români raportează că parcurg mai puțin de 10.000 km pe an, cel mai mare procent dintre țările analizate și mult peste media globală de 20%.
Un semnal pozitiv pentru piață este dorința de a achiziționa un vehicul electric la următoarea cumpărătură în rândul a 75% dintre respondenți, deși acest procent este printre cele mai scăzute comparativ cu alte țări europene analizate. Decizia de cumpărare este în mare parte influențată de considerente financiare: 60% menționează costurile mici de utilizare și întreținere, 50% protecția mediului, iar 30% avantajele fiscale și autonomia.
La nivel global, China conduce în clasamentul infrastructurii de încărcare a vehiculelor electrice cu 77 din 100 de puncte, urmată de Norvegia cu 76, SUA cu 71, Marea Britanie cu 69, Germania cu 69, apoi Țările de Jos și Singapore, fiecare cu 67 de puncte.
Articol scris de Radu pentru Romania-Insider.com